Partnership voor synthetische data

“Specifieke antwoorden in plaats van een generiek verhaal”
ZorgTTP en BlueGen.ai gaan intensief samenwerken op het gebied van synthetische data. Hans van Vlaanderen (directeur ZorgTTP) en Iman Alipour (CEO BlueGen.ai) leggen uit wat synthetische data is, waarom ze gaan samenwerken, hoe de samenwerking eruitziet en wat klanten hiervan merken.

Wat is synthetische data?
Bij synthetische data wordt op basis van bestaande gegevens een nieuwe dataset gemaakt. Die ziet er hetzelfde uit, heeft dezelfde statistische eigenschappen, maar bevat geen persoonlijke gegevens. Dat geeft veel klanten de mogelijkheid om veel meer datagedreven te gaan werken. Zonder dat je je druk hoeft te maken over het beschermen van gegevens.

Waarom deze partnership?
Hans: “We zien dat klanten bezig zijn met een aantal nieuwe Privacy Enhancing Technologies (PET’s), waaronder synthetische data. Opdrachtgevers zijn nieuwsgierig en geïnteresseerd in deze nieuwe technieken. Het is onze ambitie klanten de best passende techniek beschikbaar te stellen. Dat is onze gidsrol op het gebied van PET’s. We hebben partners gezocht die een specifieke expertise hebben. Afhankelijk van de vraag van de klant stellen we een gelegenheidscombinatie van partners samen. Op het gebied van synthetische data gaan we een innige samenwerking aan met BlueGen.ai.”
Iman: “Voor ons is het erg waardevol dat ZorgTTP een Trusted Advisor is op het gebied van data en privacy. Ze hebben de marktexpertise en domeinkennis om goed te achterhalen wat het probleem van de klant is. En vinden daar ook de juiste oplossing voor. Wij brengen de expertise van de technologie in. Dat zien wij als de kracht van deze samenwerking.”

Hoe ziet samenwerking eruit?
Hans: “We leggen bij zowel bestaande als potentiële opdrachtgevers een gezamenlijke propositie neer. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat we met meerdere Nederlandse gemeenten in gesprek zijn. We kijken met een vrij brede blik hoe we voor een aantal vraagstukken de privacy op een passende manier kunnen waarborgen. Als we zien dat voor een specifieke informatiestroom het synthetiseren van data een passende maatregel lijkt, dan kloppen we aan bij BlueGen.ai.”
Iman: “Ik denk dat een aantal klanten van ZorgTTP nieuwsgierig is naar deze oplossingen. Ze zijn benieuwd hoe ze synthetische data kunnen toepassen. ZorgTTP en BlueGen.ai kunnen nu samen optrekken om te laten zien wat je ermee kunt doen. We proberen met verschillende use cases tastbaar verhaal neer te zetten.”

Wat hebben klanten eraan?
Hans: “De combinatie ZorgTTP en BlueGen.ai biedt klanten opties om doelen te bereiken. In het proces waarin we van ruwe data een informatieproduct maken, kun je op meerdere plekken een specifieke techniek inzetten. Wij zorgen dat klanten niet voor elke afzonderlijke techniek een partner moeten zoeken. Wij bieden een geïntegreerd model waarmee we gezamenlijk klanten ontzorgen.”
Iman: “Wij hebben al een aantal use cases uitgewerkt zodat we kunnen laten zien wat synthetiseren van data betekent voor de dagelijkse praktijk. Zo maken we de vertaalslag en geven een specifiek antwoord in plaats van een generiek verhaal. Ik denk dat dit de grootste waarde is van deze samenwerking.”

Benieuwd wat deze samenwerking voor jouw organisatie kan betekenen? We komen graag langs met concrete en relevante use cases.